Lägenhetsöversikt – väldigt bra att ha
Bostadsrättsförening – administration
Vi börjar det nya året med ett praktiskt litet tips – en lägenhetsöversikt.
Att ha koll på var alla bor låter kanske som en självklarhet, det finns ju lägenhetslistor. Men vem är granne med vem? Vem bor över Johanssons? Och i vilken uppgång var det Krusenfeldt bodde? Inte så lätt att hålla reda på i större föreningar.
Till stor hjälp är en grafisk lägenhetsöversikt. Den görs enkelt i excel. Varje huskropp avbildas från framsidan. I varje lägenhetsruta anges lägenhetsnummer och namn (varje ruta består av två rader). Det tar kanske några timmar att få ihop det hela, men det är väl investerade timmar!
Man ser direkt vem som är granne med vem, och vem som kan störa vem. Och att uppdatera den är en bagatell. En sådan här översikt är också utmärkt att sätta i händerna på vaktmästare och entreprenörer när arbeten ska utföras i lägenheterna.
Excel-exemplet kan fritt kopieras och användas.
Hej!
Vi innehar en lägenhet i en ny bostadsrättsförening. Jag tycker det vore bra om vi upprättade en medlemslista där uppgifter enligt följande står med:
– för- och efternamn
– husnummer
– lägenhetsnummer
– telefonnummer
– inköpsdatum
Syftet är att alla medlemmar ska känna till vilka som är medlemmar samt ha möjlighet att kontakta varandra. Inköpsdatumet skulle vara med av historiskt intresse, men är naturligtvis inte en nödvändighet. Strider det mot Personuppgiftslagen att upprätta medlemslista med dessa uppgifter?
Vänliga hälsningar
Maria
En medlemslista är helt ok, och SKA faktiskt finnas i en bostadsrättsförening. Kallas medlemsförteckning, och är en offentlig handling (Bostadsrättslagen 9 kap. 9§). Därmed inte sagt att den måste delas ut till alla, det tycker jag man i så fall ska besluta om på en föreningsstämma, och vilka extra uppgifter som ska vara med. Brl säger att namn, adress och lägenhet ska vara med, men alla vill kanske inte att telefon ska vara med. Inköpsdatum (eller inköpsår) är enligt min mening inget kontroversiellt, och kan vara med.